14 mars 2008

Sanningen om Hammarby Hockeys fall

För några dagar sen såg jag en dokumentär på någon av alla kabelkanalerna. Den kan ha varit någon av de utmärkta Kunskapskanalen eller Discovery. Pissfemman var det i alla fall inte.
I programmet visade en expert på flygsäkerhet en princip bakom olyckor.
På ena sidan av ett bord låg en symbol för själva olyckan, eller tillbudet, på den andra fanns en för de som kunde drabbas, till exempel passagerare.
Emellan dessa fanns ett antal träplankor som spärrade vägen för olyckan att nå passagerarna.
Träplankorna representerade olika säkerhetssystem. Det kan handla om rutiner, utbildning, service av planen, elektroniska instrument och så vidare.

Problemet är att plankorna är som schweizerostar, med hål som varierar i storlek och som flyttar på sig. Samtliga plankor innehöll hål.
Och så förde han en trästav igenom ett hål på den första plankan och berättade att nästan alltid när ett säkerhetssystem fallerar (staven går igenom ett hål) så tar nästa planka emot.
Poängen var att en olycka sker när hål på samtliga plankor ligger i linje så att staven (olyckan) kan slinka igenom.

Och så funkar ju olyckor. Nästan varje gång det händer något negativt, stort som smått, så är det ofta flera olyckliga omständigheter som samtidigt sker. En trafikolycka där föraren tittar undan i precis samma sekund som cyklisten vinglar till. Ett källarinbrott just den dagen då någon glömt att låsa dörren till tvättstugan samtidigt som snön hindrar porten att låsas ordentligt.

Vad vill jag då säga med detta?
Jag menar att staven nu glidit igenom planka efter planka för Hammarby Hockey och att det kanske inte finns någon kvar att rädda klubben.
Och att försöka leta efter enstaka syndabockar bara är dumt. Jag är nämligen övertygad om att Bajens kräftgång har en rad omständigheter som förklaring, inte något enstaka skäl (eller styrelse).

Jag skulle kunna skriva en avhandling om Hammarby Hockeys öde, men det är ju någon typ av blogg, så det får bli lite i taget.

Från och med nu och lite framåt ska jag presentera de hål i ”räddningsplankorna” jag tror är skälen till Hammarby Hockeys svårigheter.

Jag kommer att visa att problemen har funnits inom klubben (det ädla självspäkandet). Men jag kommer också att göra det förbjudna. För det är ju förbjudet att skylla på andra. Man får aldrig skylla på domaren (då är man en dålig förlorare), eller på oturen (för tur och otur jämnar ut sig. Ehh?!? Säg det till en person med lukemi eller nåt …), eller på andra omständigheter. Det struntar jag i. För det FINNS yttre omständigheter som är avgörande skäl till Hammarby Hockeys situation.

Och jag börjar i nästa blogginlägg med …

HOCKEYTÅGET SOM GICK FRÅN PERRONGEN

1 kommentar:

Anonym sa...

Det ska bli mycket intressant att följa med på din resa i Hammarby Hockeyns spår.
Glöm nu inte bort alla dessa smågrabbar som idag väljer andra sporter eller andra klubbar p.g.a !?